Plány bezpečného zásobování vodou
Jakost pitné vody dodávané v malých obcích z vlastních vodních zdrojů je dlouhodobě méně vyhovující než zásobování z velkých vodovodních systémů jak v ČR, tak v jiných zemích EU. Management malých vodních zdrojů má svá specifika spojená s nižší úrovní ochrany zdrojů, menšími požadavky na monitoring a menší kvalifikovaností provozovatele. Článek popisuje dvě doplňující se metodiky připravované na pomoc malým vodárenským systémům, aby se zlepšila zabezpečenost jakosti dodávané pitné vody. Jde o metodiku pro vytvoření jednoduchého plánu pro zajištění bezpečného zásobování pitnou vodou pro malé vodárenské systémy (water safety plans) a metodiku komplexního řízení malých vodních zdrojů. Ukazuje se, že pro bezproblémové využívání vodních zdrojů na místní úrovni malých obcí je zásadní správný technický návrh, robustní konstrukce a optimální umístění dostatečně vydatného vodního zdroje, aby se maximálně využila přirozená ochranná funkce horninového prostředí. I malá obec pak může bez větších problémů takový vodní zdroj úspěšně provozovat. V případě vzniku potíží s vydatností nebo jakostí jímané vody se ale místní provozovatel neobejde bez vnější odborné pomoci.
Zásobování kvalitní pitnou vodou patří k současnému standardu evropské civilizace. Česká republika dlouhodobě přispívá k vysoké úrovni ochrany zdraví obyvatelstva dodávkami zdravotně nezávadné pitné vody. Jakost pitné vody dodávané v malých obcích s vlastními vodními zdroji je ale dlouhodobě méně vyhovující než ve velkých distribučních sítích a v nejdůležitějších ukazatelích nejvyšších mezních hodnot se v posledních letech celkově dále zhoršuje [1] [2].
Ještě nepříznivější situace panuje v oblasti zdrojů vody pro nouzové zásobování. Většina malých obcí spoléhá na základě dat z PRVKÚK (krajských plánů rozvoje vodovodů a kanalizací) na dovoz vody cisternami a balené vody, lze si ale představit celou škálu mimořádných situací daných např. živelnými pohromami, kdy bude obec na kratší či delší dobu odříznuta od okolí a bude se muset spolehnout na své vlastní zdroje. Část obcí pro nouzové zásobování počítá s místními domovními či veřejnými studnami, a jen malá část disponuje speciálními zdroji pro záložní zásobování.
Management malých vodních zdrojů má svá specifika a současná legislativní, technická i právní řešení většinou odrážejí situaci velkých sídel a velkých vodárenských společností. Problematická situace u malých zdrojů zásobování pitnou vodou je výsledkem kombinovaného působení řady příčin, jak historických, tak současných, jak je uvádí [2]. Některé z nich lze zdůraznit i zde:
- Nižší úroveň ochrany malých zdrojů – ochranná pásma se podle zákona o vodách č. 254/2001 Sb. v platném znění stanovují povinně jen pro zdroje s odběrem nad 10 000 m3 za rok
- Významné nedostatky a neúplnost v evidenci malých odběrů (odebíraná množství podle vyhlášky č. 431/2001 Sb., i jakost surové vody podle vyhlášky č. 428/2001 Sb.) ukazují, že pro některé malé obce je náročná i administrativa kolem provozování místního vodovodu
- Povinná četnost rozborů surové vody je významně nižší (Vyhl. č. 428/2001 Sb. v platném znění), v nejnižší kategorii do 500 zásobovaných obyvatel se jedná pouze o jediný krácený monitorovací rozbor ročně. U vyrobené pitné vody jde o 2 krácené monitorovací rozbory ročně a 1 úplný rozbor 1x za dva roky. Pravděpodobnost detekce občasných problematických stavů je tedy velmi nízká.
- Neexistují žádné legislativní požadavky na pravidelné kontroly stavu klíčových součástí celého systému zásobování, zhodnocení potenciálních rizik a provedení nápravných opatření. Orgány hygienické služby zaměřují svoji pozornost především na vyrobenou pitnou vodu. Kontrola a údržba vlastních jímacích objektů a dalších technických zařízení vodovodního systému (řady, vodojemy aj.) zůstává na provozovateli a jeho odpovědném přístupu. Ochranná pásma a stanovená opatření v nich se dle zkušeností autorů kontrolují u malých zdrojů jen sporadicky, vodoprávní úřady své kompetence v tomto směru příliš často nevyužívají.
- Malé zdroje mají obvykle jen velmi jednoduchou technologii úpravy (někdy pouze dezinfekci), a někdy ani není správně obsluhována, takže často nedosahuje optimální účinnosti.
- Nedostatek odborných znalostí a odborného zázemí na straně provozovatele. Odpovědné osoby malých vodovodů často nemají ani potřebné vzdělání, ani znalosti. Jsou dokonce případy (např. u gravitačních zdrojů), kdy provozovatel nezná přesné umístění jímacích zářezů, pramenních jímek apod., a jak se do nich dostat.
Z hlediska zabezpečenosti jakosti vody existuje jak v ČR, tak v jiných zemích EU, zajímavá a varovná výrazná korelace mezi mírou překročení měrných hodnot a velikostí zásobované oblasti. Názorně to ilustruje obr. 1, poskytující údaje o překračování hygienických limitů ve vodovodech (oblastech) zásobujících různý počet obyvatel. Zatímco u největších oblastí nalézáme nedodržení limitů zdravotně závažných ukazatelů (s nejvyšší mezní hodnotou – NMH) jen u asi 0,02 % stanovení, u nejmenších oblastí je to asi 1 % vzorků. U ukazatelů s mezní hodnotou (MH), které se vztahují především k ovlivnění organoleptických vlastností vody, ale do určité míry mají také zdravotní význam, je pak rozdíl ještě větší: u velkých oblastí byla v roce 2011 četnost nedodržení MH 0,5–0,8 %, u malých oblastí okolo 3 % [1].
Ještě více vynikne kritická situace u malých zdrojů tehdy, podíváme-li se na vodovody, u kterých byla udělena nějaká výjimka. Ze 124 veřejných vodovodů, na které byly v roce 2012 uděleny v ČR výjimky z nejvyšších mezních hodnot, bylo plných 114 malých vodovodů zásobujících méně než 1000 obyvatel [3]. Graf na obr. 2 pak ukazuje nedobrou situaci v zabezpečení biologických ukazatelů pitné vody (ze kterých nelze udělit výjimku) podle počtu zásobovaných obyvatel.
Na základě doporučení Evropské komise a Světové zdravotnické organizace (WHO) se mají do řízení vodních zdrojů aplikovat nové přístupy založené na hodnocení a řízení rizika“ (RA/RM – Risk Assessment and Risk Management). Nejvíc rozšířená a využívaná forma RA/RM je přijatá a rozvíjena Světovou zdravotnickou organizací pod názvem „water safety plans“ (plány pro zajištění bezpečnosti vody nebo plány bezpečného zásobování pitnou vodou), viz http://www.wsportal.org/ibis/water-safety-portal/eng/home). V ČR je tato metodika podrobně rozpracovaná v monografii [4], a shrnuje ji také [3].
V rámci projektu [4] byly mimo jiné zpracovávány metodiky pro vytvoření jednoduchého plánu pro zajištění bezpečného zásobování pitnou vodou ze zdravotně-hygienického hlediska a to odděleně pro jednoduché (malé) a komplexní vodárenské systémy. Metodika sestává z následujících kroků:
- Ustavení týmu odpovědného za zpracování a zavedení plánu pro zajištění bezpečného zásobování pitnou vodou.
- Popis systému zásobování (inventura systému po stránce technické, organizační i personální).
- Identifikace nebezpečí (vyhledání všech existujících nebo hrozících nebezpečí v systému).
- Charakterizace rizika (odhad pravděpodobnosti vzniku a následků zjištěných nebezpečí, určení prioritních rizik a kritických bodů).
- Provedení či naplánování nápravných a kontrolních opatřeních u vysokých (nepřijatelných) rizik. Potvrzení existujících nebo zavedení nových kontrolních či nápravných opatření ke snížení nebo předcházení ostatních významných rizik.
- Zavedení systému provozního monitorování zvolených kontrolních opatření včetně správné provozní (výrobní) praxe a jejich dokumentace.
- Verifikace – ověření správnosti plánu a jeho účinného provádění: sem patří jak externí audit čili nezávislé přezkoumání správnosti a úplnosti plánu, tak i rutinní (průběžná) verifikace ze strany provozovatele prostřednictvím povinných rozborů vody a sledování spokojenosti spotřebitelů.
- Periodické přezkoumání účinnosti plánu na základě nových zkušeností, výsledků o kvalitě vody a havárií.
Zavedení plánů pro zajištění bezpečného zásobování pitnou vodou („water safety plans“)
Všichni výrobci potravin v Evropské unii musí podle zákona (v současné době platí přímo Nařízení EP a Rady č. 852/2004 (ES) o hygieně potravin; viz článek 5) při výrobě zavést postup HACCP (Analýza rizik a kritické kontrolní body), který má zvýšit bezpečnost vyráběných potravin. Podobný přístup při výrobě pitné vody – pod názvem „water safety plans“ – prosazuje již od roku 2004 také Světová zdravotnická organizace a Mezinárodní asociace pro vodu (IWA). Od té doby ho jako povinný zavedla do své legislativy řada zemí, např. Nizozemí, Velká Británie, Maďarsko ad.
S tímto přístupen se ztotožnila také Evropská komise a podle návrhu novely směrnice Rady 98/83/ES o jakosti vody určené pro lidskou spotřebu (přílohy II), který byl zveřejněn na podzim 2013 a měl by být schválen v roce 2014, se předpokládá, že cca do 5 let ho budou muset povinně zavést všichni výrobci pitné vody v Evropské unii. Publikace [3] (Kožíšek, F., Paul, J., Datel, J.V. Zajištění kvality pitné vody při zásobování obyvatelstva malými vodárenskými systémy), na jejímž zpracování se podílel Státní zdravotní ústav (SZÚ) a Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka (VÚV TGM, v.v.i.), a která je dostupná v elektronické verzi (ke stažení ZDE), obsahuje mimo jiné podrobnou metodiku zpracování plánu pro zajištění bezpečného zásobování pitnou vodou malých vodárenských systémů v českém jazyce.
Literatura
[1] Gari, D.W., Kožíšek, F. Zdravotní důsledky a rizika znečištění pitné vody. Zpráva o kvalitě pitné vody v ČR. Odborná zpráva za rok 2011. Praha: SZÚ, 2012.
[2] Kožíšek, F. Problematika malých zdrojů pitné vody. Vodní hospodářství, 2011, 6, 225–227.
[3] Kožíšek, F., Paul, J., Datel, J.V. Zajištění kvality pitné vody při zásobování obyvatelstva malými vodárenskými systémy. Praha: VÚV TGM, 2013, 114 s., ISBN 978-80-87402-26-9.
[4] Tuhovčák, L., Ručka, J., Kožíšek, F., Pumann, P., Hlaváč, J., Svoboda, M. aj. Analýza rizik veřejných vodovodů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2010, 254 s. ISBN 978-80-7204-676-8.
[5] Datel, J.V. et al. (2013): TA02020184 Zajištění jakosti pitné vody při zásobování obyvatelstva malých obcí z místních vodních zdrojů, Odborná zpráva o postupu prací a dosažených výsledcích za rok 2012. VÚV TGM, Praha.
[6] Datel, J.V. et al. (2014): TA02020184 Zajištění jakosti pitné vody při zásobování obyvatelstva malých obcí z místních vodních zdrojů, Odborná zpráva o postupu prací a dosažených výsledcích za rok 2013. VÚV TGM, Praha.